07 februari 2007

Milford Sound en Fox Glacier

Ondertussen hebben we onze fleece al terug ingeruild voor een t-shirt en je moet je nu voorstellen dat ik hier voor de pc zit met een fantastisch zicht op de Franz Jozef gletsjer, een straalblauwe hemel en wat lounche muziek op de achtergrond.....daar zou je toch voor tekenen, niet?

We zijn dus via de Zuidkust van kiwiland naar Milford Sound gereden, waar je omringd wordt door prachtige fjorden (Fjordland National Park, stukje werelderfgoed). Echt prachtig zo'n u-vormige dalen ontstaan door uitschuring van ijs tijdens de ijstijd. Toch ongelooflijk dat de natuur zo wonderen kan verrichten. Het stukje van Te Anau naar Milford Sound zou een van de mooiste wegen ter wereld moeten zijn, dat zeggen ze hier toch en ik geloof hen nog ook ;-). Met een boot zijn we dan een hele namiddag gaan rondvaren om de fjorden van alle kanten en van dichtbij te bekijken. Je zou er gewoon stil van worden, zo mooi is het. Voor mij is het nu wel duidelijk, Nieuw-Zeeland overtreft Australie nog meer in schoonheid, niet te doen.

Deze keer heb ik echt in alle richtingen kunnen rondkijken....tja je moet weten dat ik gemakkelijk misselijk wordt op een boot en we doen hier ver niet anders ;-)....Leve de touristil!!!! en ik ben dus al van alle neveneffecten gespaard gebleven, oef. Nu was het zo rustig dat ik mijn blik niet op de horizon moest houden, dus wij op het bovendek, van voor, dan weer achteraan, telkens een ander, maar prachtig uitzicht. 's Avonds heeft onzen David Bowie ons nog een stukje verder gebracht richting noorden. Super zo een camper, we hoeven niet meer op tijd op een camping te zijn en we kamperen gewoon wild in de natuur (wat hier toegelaten is). Dat bespaart ons dus tijd en geld, alleen wisselen we dan wel de douche in voor een bidon water en een toilet...tja nen boom gaat ook he. Wees gerust om de drie nachten slapen we wel nog eens in een camping, kwestie van de fotobatterijen op te laden, een goeie warme douche te nemen en een waske te doen....'t leven kan toch schoon en ongecompliceerd zijn he.

De dag na Milford Sound, hebben we vooral gereden naar Fox Glacier, maar dan wel met een lange stop in Queenstown, leuk stadje, moet hier ook zalig zijn in de winter dan wordt dit hier een skioord. Onderweg hebben we wel even in de file gezeten en dan niet van auto's. Maar de schapen moesten van de ene wei naar de andere. Wat een chaos, echt super, onze David Bowie omsingeld door zo een 300 schapen, de ene al wolliger dan de andere. De ene aan het huppelen, de andere die even stopt om te grazen. En dan ne stoeme tegenligger die er zich toch een weg wilt door banen, dat was lachen. Ik heb ook mijn schaapgeluidjes kunnen oefenen en ze antwoorden toch ook nog zeker! Moet zijn dat ik niet zoooo slecht ben ;-)....

Eens in Queenstown wou Jan absoluut ook graag Jetboaten en zo geschiedde, hij heeft ervan genoten en heel de technische uitleg van een Jetboat bespaar ik jullie, maar het is een soort speedboat die in 2 sec een bocht van 360 graden maakt en over ondiep water en door smalle kloven zoeft....Ook heel spectaculair om zien, echt waar!

Fox Glacier, ja, ik durf het bijna niet vertellen om jullie niet te jaloers te maken....ja, we zijn met een helicopter naar het midden van de gletsjer gevlogen en daar met de stijgijzers en een gids hebben we een drie-tal uurtjes de gletsjer verkend. Prachtig uitzicht, uitgeholde blauwe ijsgrotten (die komen er omdat de gletsjer 5m per dag opschuift en door de opeenhoping en druk onstaan er grotten op bepaalde plekjes), ik had niet durven dromen dat ik dat hier zou doen. Een heel aparte ervaring zo op het ijs wandelen, elke stap stamp je je vast in het ijs. Het weer was ook schitterend, geen wolkje aan de lucht en nog goed warm ook. Er zijn maar drie plekjes in de wereld waar een gletsjer in zo een begroei gebied en vlak aan de kust naar beneden komt (hier twee: fox Glacier en Franz Jozef (daar zit ik nu op te kijken) en dan nog een in Argentinie).

Zo, de ene unieke ervaring volgt zowat op de andere, de foto's spreken voor zich. Wij zetten het allemaal vast op ons oogvlies en laten deze spectaculaire beelden nooit meer gaan.....

Ook met ons gaat het super (die vraag krijg ik dikwijls), hoe zou het anders kunnen in zo een omgeving? We hebben nog geen kwaaltjes (dat komt nog wel in Azie), we eten en slapen goed, vergeten het thuisfront niet en genieten voor 200% en van elkaar, dus no worries mates!

Liefs

Fie

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Groetjes van Ella vanuit Herentals

Anoniem zei

Blijf genieten...
... van het landschap
... van de gastvrijheid
... van elkaar
en niet alleen op deze Valentijnsdag die voor jullie nu zowat ingaat.

Liefs,
Annelies